lördag, februari 27, 2010

Vinexpert

Torsdag och fredag har jag ägnat åt vinbranschen. Jag har lärt mig hur man plockar druvor. Hur mogna de ska vara. Hur man håller dem fräscha. Hur man krossar dem. Hur man stampar dem, eller ja, stampar med en pinne liksom. Inga fötter i faktiskt. Har blivit utbildad av en vinexpert från Melbourne. Vem vet, snart kanske jag startar min egen vingård? Tveksamt. Men roligt är det o lära sig en ny branch.

En av de helt makalösa utsikterna på vingården. Dalhwinnie heter den om någon är nyfiken på att googla den på internet.

Här pågick själva krossandet och blandandet. Hela dagen. 8 ton blev det totalt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

en väldigt vacker anläggning, inte sant. Kan du ta en närbild på stupröret?

Flisa sa...

Jag ska se vad jag kan tänkas åstadkomma! Ska dit igen och plocka imorgon. Fantastiskt vacker anläggning måste jag hålla med om! Väldgt högteknologiska material i väggarna också. Ska se om jag kan få till ett foto på det också.

ebba n sa...

Jag vill åka dit och bo för alltid. Det ser så himla fint ut. Sådär skulle jag vilja ha det. Så fint, så fint. Jag skall börja spara till en övernattning. Får dock beema mig till Aus. :) (om man ändå kunde... gah!)