onsdag, november 21, 2007

Konduktören från Kumla

Jag åkte tåg till Stockholm i Söndags. Trött som en liten gnu efter möhippa och andra nattaktiviteter. Hade köpt biljettlösa biljetter. Ett mkt skumt fenomen som endast fungerar eftersom man har mobiltelefon. En biljett i mobiltelefonen är alltså inte en biljett utan biljettlös. Hur som helst. Lämnar som vanligt fram mitt Prio-kort till konduktören. Alltså det kort där min biljettlösa biljett ligger. Enligt mig i alla fall. Han tittar på mitt kortnummer o letar sedan i en lång lista av nummer. Varför använda den digitala tekniken när man kan skriva ut en lång tomteönskelista med nummer på folks kort som har biljettlösa biljetter?? Det gäller ju att hålla sig sysselsatt som konduktör så man inte blir en onödig konduktör. Även om listan på nummer är superlång så finns såklart inte mitt nummer där.

-Du har inte köpt biljettlöst.
-Jo det har j...
-Nej det har du inte!
-Jo, men ja har ju biljetten här i mobilen, vill du se?
-Nej. Om du hade köpt biljettlöst hade ditt nummer funnits på den här listan.
-Jaha.. men här i mailet står det ju att jag har köpt biljettlöst. Vad har jag gjort för fel?
-Du har inte köpt biljettlöst.
-Men jo...
-Jag skriver upp ditt nummer här så får det gå för denna gången. Tänk på att köpa biljettlöst nästa gång. Annars får du hämta ut biljetter.
-ok...

Hmm. Tänkte jag. Jag har inte alls gjort fel din tjuriga dumma konduktör. Tog genast upp telefonen och ringde till SJ. Och de sa att jag gjort precis rätt och att konduktören hade fel. Men nästa gång han gick förbi i gången var jag inte lika förnärmad längre och brydde mig inte om att tala om för honom att om man har 15 sidor med nummer så kan det bli lite fel. Ödmjukhet gubbstrutt. Sen när hade SJ rätt jämt??

1 kommentar:

Linnea sa...

ÅÅÅh, jag håller helt och hållet med dig! Upplevde samma sak och skrev nyss om det, tycker det är så sjuuukt att de ska SKRIVA ut våra elektroniska biljetter!