tisdag, maj 26, 2009

Tvinga i ungarna vettig mat?

Citat från en väns facebook denna morgon: "Gent i Belgien har infört köttfri torsdag. Alla skolor serverar bara vegetariskt på torsdagar och restauranger och privatpersoner får kurser och kokböcker om veg-mat. De vill satsa båda på folkhälsan och miljön och följer IPCC:s ordförandens rekommendation. Om de kan, kan vi!"

Och eftersom detta diskuterades runt kvällsmatsbordet i lördags kväll har jag ju massor av åsikter. Verkar dessutom vara allmänt på G och skriver massor av kommentarer till detta. Stackars hennes andra vänner. Så jag tänkte att för att verkligen få skriva av mi i ämnet så får det bli ett blogginlägg.

Fast då tryter inspirationen lite. Men nåt ska det nog kunna bli.

Alltså, skolmaten var det vi diskuterade. Såklart att det borde serveras vegetariskt minst en gång i veckan i skolan. Ingen kommer dö av det. Tvärtom. Det är egentligen rätt fånigt att tro att man måste äta kött varje dag. Kanske en rest från när vi blev så pass rika att vi kunde göra det. Innan dess levde vi väl veckovis på kål och välling. Mycket vegetariskt. Alltså, nu borde det alltså vara status att äta vegetariskt. Eftersom det på något vis speglar en medvetenhet och en klokskap på nåt sätt. Hur som helst så är det ju mer etiskt rätt. På många plan. Visst, mot djuren, men kanske främst mot resten av världens befolkning nu och i framtiden. Resurserna räcker inte för att alla ska kunna möla i sig fläskfilé en gång i veckan (sorry alla fredagsmysare a la svensson...) eller entrecote resten av dagarna. Så det så.

Så, ska då inte skolan föregå med gott exempel på nåt vis. Visa att det går. Sakta förändra attityder. Man får inte glömma bort att de flesta barns enda kontakt med vegetarisk mat i så fall skulle bli genom skolan. Även om skolan inte är den hippaste plats på denna jord, eller så bra på att sätta trender, men att få någon kontakt med det vegetariska köket är väl bättre än ingen. (bara det inte blir veg-korvar för hela slanten eller nåt annat dumt och äckligt)

När vi ändå var inne på att diskutera skolmaten när det gäller vetarisk mat så halkade vi även in på Halal-maten. Hur blev det såhär? Att man kan säga att man bara äter speciellt slaktade djur eller åtminstone inte gris och det är ok? Här är jag ute och tassar i minmarker. Jag vet. "Men religionsfrihet måste vi ha!!" "Alla får vara som de vill." Osv. Det är klart vi ska ha. Men vi kan ju inte för det acceptera konstiga beteenden. Det är förbjudet att slakta enligt Halal i Sverige. Borde det inte då också vara förbjudet att importera sånt kött? Här är det ju faktiskt i grunden djurskydd vi snackar om. Vi har bestämt oss för att vi inte ska tappa djuren på blod innan vi dödar dem. Det kanske är obehagligt för dem. Och vi lägger ett så pass stort etiskt värde på djuren att vi tycker att vi kan sluta med såna dumheter.

Dessutom tror jag det är bra att verka för att barn har så få regler som möjligt när det gäller mat. Att man inte ska behöva vända sig om och fråga mamma om man får äta det där som mina kompisar äter. Det finns exempel på att barn som kommer till Sverige och tvingas bete sig annorlunda mot sina kompisar är långsammare i språkutveckling tex. Eller barn som redan är "små i maten" blir ännu mindre för de vågar inte äta.

Jag tycker det skulle vara roligt att flytta till... exempelvis... Irak. Och kräva att få äta blodpudding med fläsk på tisdagar. Och ärtsoppa med fläsk på torsdagar. En lite småaktig tanke, jag vet. Och jag skulle inte få för mig det. Men det sätter ju saken i perspektiv.

Hur som helst. Undrar om detta har tänkts igenom från början. Var det verkligen så det var tänkt, att vi skulle låta konstiga traditioner få leva kvar, bara för att det står i någons religion. Det känns helt 90-tal på nåt sätt, men nu har vi byggt in oss i det systemet så nu kanske det är svårt att bara ändra.


Jag har också hört att EU är ganska positivt till att tillåta Halal-slakt. Nu gäller det alltså att hitta en kandidat i valet som vill arbeta mot bra mat till alla utan att äventyra varken djurens hälsa eller jordens välbefinnande. Mission - lite-svårt-men-det-går-nog. Någon som har nåt tips?

3 kommentarer:

EmmaHedin sa...

Tack för att du skrev om detta. Behöver komma ner på papper liksom. Alla tankar vi hade. Där. Runt köksbordet. För att inte tala om alla känslor.

Niklas sa...

Hehe, jag skriver min masteruppsats om det här. Jag hinner inte kommentera ditt inlägg i detalj, så bara en sak nu: Man ska absolut inte underkatter skolans roll i det här. Vad som serveras i skolan är av allra största vikt eftersom det påverkar framtidens konsumenter flera decennier framöver.
Vill man får ner köttkonsumtionen räcker det inte att argumentera intellektuellt, man måste också visa på alternativen. Det är kanske den största utmaningen när det gäller att införa vegetarisk mat i skolan: många storkök är ju himla dåliga på det och då blir det anti-reklam.

Flisa sa...

Intressant! Den vill jag gärna läsa! diskuterar du nåt om Halal? Inte för att jag är fanatisk på nåt vis, men har funderat mycket över det på senare tid. Jämfört med att tidigare inte brytt mig och tänkt att det får väl lösa sig, bara "alla får göra som de vill"...