fredag, april 20, 2007

Dum som en Homo Sapiens?

Vi är människor. Utrustade med en massa saker enligt wikipedia:

"Utmärkande för människan är artens kombination av bipedalism (tvåbenthet), anpassningsbarhet (kläder, verktyg etcetera), finmotorik (händer och fingrar), förmåga till abstrakt tänkande (att visa emotioner (känslor) och empati (medkänsla), urskilja kausalitet (orsakssamband), tolka språk, symboler etcetera) och, hävdar somliga, självmedvetande. Ingen av dessa egenskaper är egentligen unika för människan var för sig, utan återfinns hos olika djurarter – från insekter till andra primater och valar. Tillsammans har de gjort att människan kunnat utveckla samhälle, religion, vetenskap, teknik och konst."


Emotioner, empati, kausalitet, självmedvetande... Det låter ju apbra. (ap :) Men... Om vi hade allt det där, skulle det finnas miljöproblem, krig, traficking och svält då? Skulle det behövas ett ord som humanism? Man skulle om vi hade allt det där bra kunna kalla oss visa. Precis som det latinska namnet på oss antyder:

"Det vetenskapliga namnet kommer från latinets homo (människa) och sapio (vis, tänkande, med urskiljningsförmåga)."

Men jag känner mig helt ovis, tappar etiken lika ofta som jag lever efter den, slänger 2 av mina 8 köttbullar för att jag inte orkar mer... Och jag är ju inte ensam i världen! Tänk vad många köttbullar det kunde bli. Att göra nåt annat med än att slänga alltså. Nästa gång ska jag ta 6 köttbullar minsann.

Inga kommentarer: