fredag, april 20, 2007

Varför heter det blogg?

Surfade runt lite o läste på bloggar idag. Kom förbi en killes sida där han funderade över varför det heter blogg egentligen. Ja just det. Det kan man ju faktiskt fundera på tänkte jag.

"Varför heter det blogg förresten?
Betyder blogg någonting annat egentligen som: dagbok, loggbok, internetskrivningsförfarande eller nåt. Man undrar ju eller hur?
Kan det vara så att blogg är latin eller nåt annat språk?
Eller är det helt enkelt så att blogg bara liknar det som sker i en dagbok och loggbok och eftersom den i så fall endast liknar dem förtjänar ett eget namn – Blogg! Vilket kanon-ord!

Låter mer som nån form av motion tycker jag.
- Hej på dig! Bloggar du på fritiden!
- Nej tyvärr, jag är förkyld! Måste vila men jag kör nog igång nästa vecka."


Så jag tog till det kära google. Och på Wikipedia skriver dom:

"Blogg, en förkortning eller förenkling av webblogg; av engelskans blog , kortform av weblog web + logg) är en slags webbplats som innehåller periodiskt publicerade inlägg på en webbsida där inläggen är ordnade, så att de senaste inläggen alltid är högst upp. Bloggen kännetecknas av att texten visas på bloggen i samma ögonblick som skribenten publicerar den. Bloggar har de senaste åren blivit mycket populärt och vuxit lavinartat, i synnerhet i Kina som idag har cirka 17 miljoner registrerade bloggare och 34 miljoner bloggar"

Mycket intressant förklaring! Senaste inlägget överst... jaha. Så om jag skulle vända på Bloggen så är det ingen blogg längre utan en globb kanske. Och vad är det som INTE växer i Kina?!

Inga kommentarer: