fredag, april 20, 2007

Västtrafik

Idag kom jag å tänka på att man kan betala med sms för att åka spårvagn numera. Riktigt smart tänkte jag. O passade på att surfa in på vasttrafik.se för att kolla in lite mer om tjänsten. Kan vara bra att kunna tänkte jag nästa gång man står där sent på kvällen o det regnar o man har inga kontanter o det finns ingen pressbyrå o man måste åka spårvagn.

Så står det: Man måste skicka sms innan resan påbörjas. Alltså sms:et måste skickas innan man går på bussen eller spårvagnen.

Fånigt tänkte jag o skickade ett mail till kundservice:

"Varför måste förfrågan om SMS-biljett skickas innan man kliver på fordonet? Verkar ju dumt om det är så att det skulle visa sig att fordonet inte kommer. Dessutom skulle det ju vara en del i bekvämligeheten att man kan hoppa på spårvagnen o sen sätta sig ner o skicka ett sms. Har man 25 kassar att bära kan det vara jobbigt att sms:a samtidigt!"


O då svarar de:

"Tack för ditt mail!

Anledningen till att man skall skicka SMS-biljetten före man går på fordonet är för att
man inte skall kunna skicka iväg ett SMS när man ser en biljettkontrollant.

Mvh.Västtrafiks kundservice"


Dah. Puckon. Ska man stämpla sitt 100-kort innan man går på spårvagnen då eller??! Det går ju inte. Rent fysiskt. Så kan man väl göra med 100-kort då. Vänta med att stämpla tills man ser er en kontrollant. Blahaj. Dålig förklaring. Eller bra är den ju... men det är ju nåt folk skiter i. Jag undrar hur många som faktiskt praktiskt köper sin sms-biljett INNAN de går på spårvagnen. Men jag kan ha helt fel om Göteborgarna. Alla är kanske inte så lata som jag! :)

Idag har jag åkt två olika spårvagnar. Stämplat när jag gick på och tryckte till och med byte när jag bytte till den andra. Det är inte alltid jag är lat minsann! :)

Inga kommentarer: