tisdag, februari 17, 2009

Att vara ideell

Nu måste jag skriva lite om att vara ideell känner jag. Det är ändå något som jag ägnar ganska mycket av min lediga tid åt. Och min tankeverksamhet. Dessutom jobbar jag med ett jobb där jag är nära ideella. Ett ämne värt att uppmärksammas alltså.

Det är så viktigt att människor engagerar sig ideellt. Att man arbetar för att livet ska bli bättre för andra människor. Och för en själv. Tänk er en liten by på landet utan ett ideellt engagemang. Vad finns det då att locka med för att få folk att flytta dit eller att inte flytta därifrån? En by med starkt engagemang och många eldsjälar kan ta sig precis vart som helst. Tänk om alla i en by skulle engagera sig i minst ett arrangemang. Mängden saker som skulle gå att genomföra är ju enorm! Tänk vad roligt man skulle ha också. För det är ju också viktigt. Det måste vara roligt. Annars blir det inget gjort.

Jag vill också uppmana alla eldsjälar att ta hand om varandra. Bli bra vänner. Se varandra. Hjälp andra så hjälper de dig. Slit inte ut varandra och slit inte ut andra. Tänk positivt och smitta av dig med ditt engagemang på andra.

Vi ses i den ideella världen kompisar!

1 kommentar:

EmmaHedin sa...

Bra sagt.