tisdag, mars 31, 2009

Jordetimmen resultat

Vi kom fram till flera saker också genom att vi läste de texter som jag presenterade i Jordetimmeinlägget igår. Bland annat att man skulle vilja veta den fulla historien om allt man köper. Och håll i er nu och häng med, även om det krävs mycket fantasi. Alltså om man går o handlar jeans tex så tror jag att nästan alla människor skulle välja ett par jeans som bidragit till att några barn får gå i skola istället för ett par jeans som bidragit till att några barn blir slagna och svälter. På samma sätt tror jag att de allra flesta människor väljer ett par jeans som är tillverkade av ekologiskt odlad bomull och färgade med blåbär framför ett par jeans som är tillverkade av hårt besprutad bomull och där det använda färgvattnet hälls ut i en bäck. Vid full information kan vi alltså välja rätt. Hur får man det då? I en liten skärm som hänger på jeansen? I sin egen mobil efter att man läst av en streckkod?

Vad motverkar att det kan bli såhär? Handlarna och producenterna såklart. Eller? Jag menar de vill ju inte göra dålig reklam för sina grejer. Det andra är kanske att man inte kan ha full information om allt. Man orkar inte då. Man ska välja pensionsfonder (det gjorde jag i fredags), el, bredband, telefonabonnemang, färdmedel osv... Men någon måste ju göra valen! Annars blir hela världen till slut ond om någon döljer information mellan producent och konsument. Incitamentet heter pengar. Mellanhanden kommer alltid finnas och kommer att finnas eftersom det finns pengar att tjäna. Men en bra början är i alla fall tyckte vi att man på vissa morotspaket kan se en bild på bonden som odlat dem. Fortsätt så. Även om just bilden är tämligen ointressant, eftersom bondens utseende har lite att göra med vilka morötter jag vill ha, så visar det ändå att information kan sitta fast på en morot från att den odlas till att jag handlar den. Då måste det ju gå med annat också!

Inga kommentarer: