onsdag, december 09, 2009

Julskinkan

Idag fick jag ett fint brev från Mamma. Ett brev med julskinkereceptet i. Så fint! Tårarna rann. Tänk. Mormors mamma lagade precis samma skinka. Imorgon är det jag som går till slaktaren och beställer en finfin 5 kg skinka med skinn. Så får vi se om det kan lyckas. Om jag inte lyckas så bra så kommer jag säga att jag hittade receptet på internet. Och sen ska jag öva resten av året på att få till skinkan till nästa jul. Men man vet aldrig. Vissa saker går ju faktiskt första gången man försöker!

Nu ska jag bara översätta salpeter, kryddpepparkorn, lagerblad och andra hemliga ingredienser. Förslag någon?

2 kommentarer:

Koldioxidexperiment sa...

Spännande utmaning du har framför dig. Länge sen du delade med dig av något livstecken nu, jag undrar titt som tätt hur du har det. Har det nya livet börjat sätta sig?
Kram!

EmmaHedin sa...

Åh! Vad roligt att göra skinka! Lagerblad var jag och Frida tvugna att lära oss när vi var i Perth. Vi skulle ha det när vi kokade linser tror jag. Inget man fick lära sig i skolan direkt. Inte hade man motivation att lära sig den typen av ord heller förståss :) Lycka till med alla nya ord att lära sig. Och lycka till med skinkan. Fint att kunna förvalta ett sådant arv. Kram!