söndag, november 22, 2009

Falltal

Jobbet på silosen går finfint! Jag gör lite allt möjligt som sagt. Och framför allt lär jag mig en hel del om spannmål.

Vi testar fukthalt, protein, vikt och mängd bös. När det gäller raps testar vi även oljeinnehåll.

Minns lite att i Sverige testar man även falltal. Men det verkar vi inte göra här. Det måste forskas lite i. Såhär är det mina vänner.

Falltal anger groningsgraden i spannmålen. Det är egentligen enzymaktiviteten (mängden aminosyran alfa-amylas) man pratar om. Om man har ett högt falltal är enzymaktiviteten låg och då är det vetemjölet bra att baka på, eller att reda såser på eftersom enzymet annars förhindrar glutenbildningen. Ett lågt falltal har hög enymaktivietet och fungerar sämre att baka på och reda med.


Proteinhalten har alltså inte hela betydelsen när det gäller att ha ett högkvalitativt spannmål att baka o ha sig med. Det är också viktigt vilka proteiner det handlar om. Grahamsmjöl har ofta hög proteinahalt, eftersom mer av kärnan malts in, men dessa är inte glutenbildande proteiner och hjälper således bagaren väldigt lite.


Då kan man ju undra, varför testas inte falltalet här när en lastbil kommer in med vete? Och då frågar man Luke. På bästa sätt man kan. Eftersom man inte kan falltal på engelska. Och jag har nu lärt mig att här behöver de inte testa falltal. Växsäsongen är längre här. Det betyder att alla sorter av vete som har potential att få ett lågt falltal (det som var bra för bakning alltså) får det. Det betyder att i testningen som utförs på silosen så har sorten vete betydelse för om de graderas till bakarvete eller inte. Om det är sort "A" så vet man att det har det falltal som behövs. Protein etc testas fortfarande och är också betydelsefullt för att man ska få högsta gradering. Om det är sort "B" så vet man redan innan att det inte kan bli bättre än fodervete tex. Hänger ni med?

Och i min process med att leta information på internet hittade jag att det finns något som heter "farinograftest" och "falling number test". Där ser man. Falltal verkar gå att översätta med falling numbers på engelska. Ibland är lösningen närmare än dit näsan pekar. Tänk på det!

Jag kan ha fattat det här ganska fel. Man vet inte. Kompletterande uppgifter mottages tacksamt.

Wikipedia har som alltid varit mig behjälpligt. Och så kommentarerna till detta blogginlägg. Väldigt intressanta kommentarer. Särskillt de lite längre längre ner. Väldigt hängivna brödfantaster!

2 kommentarer:

EmmaHedin sa...

Jistus vad du lär dig mycket. Riktigt intressant.

Anonym sa...

Ja, troligen sa det ar