torsdag, november 12, 2009

Mangold

Jag har fått ett ton mangold levererad. Vad sjutton gör man med all den?! Tips mottages tacksamt.

Även en hel del persilja. Vad gör man med all den? Kan man hacka i mixer och frysa?

Ev att jag överdrev kvantiteten om mangolden här ovan. Men ändå.



Någon med mycket tid och mycket regnvatten har fått till det helt enkelt. Och delar glatt med sig till hela byn.

Jag har gjort det lite novembermysigt ikväll också. Tänt alla ljus jag kunde hitta. Fast tror inte det var så smart. Det var redan apvarmt innan jag tände alla. Nu lär det ju inte bli svalare! Men mysigt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Man kan använda mangold til rullader. Mums. Istället för kål, men kanske ångkoka istället för att ugna. Eller inte bränna - är nog inte så mycket socker i mangold? Till fisk är det gott. Det kanske ni inte har så mycket? Vegetariska rullader. Mums. Hungrig.

Persilja kan du hacka och frysa. Eller frysa helt och hacka sen. Använda i pesto eller andra såser. Stunsen försvinner i frysen. Inte smaken.

Gör pesto. Krydda upp med basilika, pinjenötter kan bytas till mandel och en god parmesan och olivolja. Dippedippa bröd, göra pestobruschetta eller dressa kyckling och sallad. Åh - nu blev jag ännu hungrigare.
kram, kram

Den tjocke konsulten sa...

Man kan stuva den så blir det som spenat, åt det som barn.

Flisa sa...

Får se vad jag kan hitta på. Minns att vi också åt stuvad Mangold när vi var små. Men osäker på vad jag ska laga till till.

Rullader osv låter fantastiskt. Men jag är för latmaskig. Ska testa och frysa persiljan i alla fall!

Frida sa...

smidigt är att frysa persilja ihop med vatten i iskuber, men tipset kanske kommer lite sent.

Med salladen skulle jag göra varm sallad. Steka grönsaker och sist röra ner salladen lite snabbt.

Kul att läsa om dina äventyr! Ha det bra, kramar

Flisa sa...

Aldrig för sent! Testade faktiskt lite persilja i iskuber. Får se hur det kan bli!