måndag, september 20, 2010

Tomorrow when the war begun

Jaha. Idag är det en ny värld. I Sverige. Varför känns det alltid så konstigt efter val? Som att man inte har makt. Fast man precis har utnyttjat sin makt. Som att 4 år är oändlig tid. Och att det aldrig kommer bli bra igen. Nu sittar jag dock på behörigt avstånd. På andra sidan jorden. Det är andra partier och beslut som mest kommer påverka min framtid. Just nu i alla fall. Med det inte sagt att det på något sätt är bättre här. Här är det kaos. Vänsterblocket sitter i minoritetsregering.

Igår såg vi en film. En Australiensisk film. Den hette "Tomorrow when the war begun". Den gick kort ut på att ett gäng ungdomar åkte ut för att campa en helg. I de vackra blue mountains. Vid en liten lagon. Man kan säga att de var i paradiset. Under helgen blir Australien ockuperat av någon utlandsstyrka. Alla människor i byn ungdomarna är från blir tillfångatagna och en del dödade. Men ungdomarna har det ju bra. De lever fint i paradiset. Fast de kan liksom inte känna någon ro där. De måste tillbaka och slåss. Och så blir den en slags gerilla.

Lite så känns det. Med det här med valet. Jag kan ha det fint här i paradiset. Men kan INTE låta bli och vara arg, sorgsen och besviken över att Svenskarna är precis lika naiva som Australiensarna.

Vi hade nåt rätt bra faktiskt. Men nu är det nog borta för alltid. Fan.

För att fira lite ska jag idag skicka in min visumansökan till Australiensiska immigrationsverket. Och jag är tacksam för att jag inte är från nåt land som slutar med stan eller börjar på I eller K. Osv. Men å andra sidan kommer jag från ett land med en ny Hitler (för att dra det till sin spets) i. Hur ses det tro?

Inga kommentarer: