lördag, september 19, 2009

Äppeldricka med ingefära och kanel


Jag önskar det fanns ett musteri i närheten dit man kunde ta sina äpplen. Men i brist på det (eller jag har åtminstone inte hitta något) så får man göra äppeljos! Här har jag hittat ett recept jag tänkte testa. Och min plan är att hoppa över natriumbensoat och frysa josen istället.

4 kg äpplen (Ger ca 3 liter saft)
2 liter vatten
6 dl råsocker
(per liter avrunnen saft)
1krm natriumbensoat (per liter avrunnen saft)
5 cm färsk skalad ingefära skuren i bitar
3 st kanelstänger

Skölj och skär äpplena i klyftor, men låt skal och kärnhus vara kvar.
Lägg äppelklyftorna i en gryta och häll på vattnet och kryddorna.
Låt koka på svag värme under lock i 15minuter.




Låt självrinna i en silduk.



Bitarna som blir tog vi och passerade i assistenten så att det blev äppelmos. Väldigt gott mos blev det med ingefära- och kanelsmak. Passar nog finfint i lite fil!



Mät saftens volym och häll tillbaka saften i grytan. Jag la tillbaka några bitar ingefära och ett par kanelstänger också. Tyckte att josen gott kunde ha lite mer smak.
Tillsätt socker och koka på svag värme i 10 minuter och därefter natriumbensoatet i ett par matskedar av den varma saften som sedan hälls i grytan.



(Om man fryser saften behöver man inget natriumbensoat.)
Häll upp äppeldrickan på varma väl rengjorda flaskor. Förslut och förvara kallt.

1 kommentar:

Frida sa...

Oj! Vad äpplen ni verkar ha :-)