onsdag, september 23, 2009

Begränsa ungarna

En vän till mig inspirerade till detta blogginlägg. Här gör hon sitt klimatexperiment. Befolkningsbegränsning. Absolut. Varför är det så fult att prata om det? Som att man tar på familjens heligaste. Man måste ha körkort men får skaffa barn hur som. Hmmm. Och om jorden inte klarar oändliga mängder med ungar (jag har själv lite svårt för mer än 3 på en gång) så måste man ju börja ta på det heligaste. Tål att tänkas på!

Det gäller att inte drabbas av panik i detta mystiska samhälle. Det gäller att inte få för stor klimat- och miljöångest. Jag tror absolut på dominoeffekten som man trots allt har. Även om det enbart kanske är för långsamt för att rädda detta klot. Men man påverkar människor. Även när man inte vet det. För att dra en parallell. Jag har slutat säga: "Vad brun du är!" till folk. Asdumt ju! Och då menar jag inte i en rasistisk synvinkel... utan: Det är farligt att vara i solen. Man får cancer. Då är det ju vansinnigt dumt att uppmuntra folk till det genom att säga att de ser snygga o fräscha ut när de är bruna.

Samma sak gäller miljögeggan. Det gäller att föra sig rätt. Att göra rätt saker. Min vän klimatexperimentet är ett praktexempel på detta! Den typ av mission som förändrar. Hon tar ner problemet till jorden. Gör det mänskligt och greppbart. Man kan som enskild göra skillnad. Och det är viktigt. Man kan säga att hon är 2000-talets Jesus. Låt oss nu bara hoppas att hon har större effekt på världen än Jesus. (Vi dödar ju varandra fortfarande... Och jag har inte heller lyckats än.... folk solar och får hudcancer fortfarande. puckon.)

Inga kommentarer: