tisdag, september 15, 2009

Plast=pest

Här kan man lyssna på ett reportage på ekot om gifter i plastskor: GIFT!
Man kan sammanfatta det hela med att jag känner mig nöjd i läderskor idag. Tills jag ser ett reportage om plågade djur förståss. Men ändå. Tror det är läge för alla att byta till läderskor. Och att inte ha så många. Jag har haft de jag har nu i två säsonger och de ser knappt använda ut. De börjar släppa lite i en limsöm, men tänkte lämna in dem hos en skomakare och få de fixade. Så går de ju lätt i två säsonger till! Och sen ytterligare två och sen ytterligare två. Osv. Billiga plastskor blir ju äckliga och oanvändbara betydligt snabbare än så. Ibland räcker det med en månad eller så.

Mitt nya skoliv har börjat på allvar. Men att klara mig helt utan flips i Australien är nog inte att tänka på trots allt. Det är en del av nationaldräkten där. Kanske att jag kan tillverka mig ett par i läder. Det vore coolt. Har ett par från Kenya i läder, men de är för små. Attans!

Min skepsis till plast och andra konstiga saker växer också. Hur är det egentligen med alla påsar och burkar man lägger/köper mat i? Eller alla plast-camping tallrikar? Eller alla fleece-filtar. Eller alla skumgummimadrasser? När man tänker på det använder man sjukt mycket plast!

Kuriosa i sammanhanget är också att en vän har tagit alla bilderna på skorna. Han sitter här i samma hus. På våningen under. Han är bra han.

Inga kommentarer: