måndag, oktober 05, 2009

Möblemang, mankemang, finemang!

Kände att det kanske är på sin plats att jag kommenterar möblemanget och resten av inredningen som syns på bilden där vi kollar på film och käkar pop-corn.

Det är i min Farmors gamla hus. Farmor är död sen ett år tillbaka. Och hon har inte bott i huset på många fler år än så. Huset står hemma på gården hos mamma och pappa. Ingen bor i det. Vi bara har det till sak- och filmhus. Sjukt. Men sant.

Soffan är från vår kompis morfars fru.
Tavlan på väggen har Farmor målat.
Tapeterna är original sen huset byggdes på 50-talet.
Den gröna kudden är från en soffa som jag fått från en kompis bohag när hon flyttade till Frankrike.
Även om jag inte riktigt kan se det i bild nu finns det även stor risk att det är saker från Mormors syster, en granne till mitt ex, Farmors syster och Farmors kusin.

Vi gillar att samla på saker. Och gamla saker är så fina. De har själ. Och de tär så mycket mindre på miljön också. Att re-konsumera är bra. Även om det är jobbigt att leva på andras överkonsumtion ska ni veta. Asjobbigt! Tillslut står man med 10 soffor. Vad gör man? Man måste börja göra sig av med några. Nu är det mer hållbart. Huset är möblerat och användbart.

Jag har köpt en möbel i hela mitt liv. EN! Jag förundras lite. Men jag har sparat på så många fler. I fall ifall. Vi har en liten sån läggelse i vår familj. Spara på saker. Vad man än ska ha, har mamma det i ett skåp någostans. Igår försökte jag slänga en gammal kontorsstol som stått på verandan i ett år eller så. Tyget hade börjat mögla. Men pappa tyckte att han kanske behövde en stol vid pannan. Så han kan sitta där och filosofera lite. Ja ja. Tröttnar jag, så kan den gå med nästa slänglass sa han. Han är rolig han. Han är så lik mig. Tänka sig.

Nu till svenskalektionen:
Möblemang - går att få gratis
Utan Mankemang - utan problem/krångel
Det är finemang det!

Inga kommentarer: