torsdag, oktober 15, 2009

Vad ska jag bli när jag blir stor?

Jag tänker en del på vad jag ska hitta på när jag kommer till Australien. Det är inte lätt. Eller så är det det. Det finns i alla fall mycket att välja på.

Jag kanske skulle kunna blir spannmålskvalitékontrollant. På en stor siloanläggning.

Eller slaktare. I det lokala slakteriet. Det vore häftigt. Så mycket man skulle lära sig!

Eller så skulle jag kunna bli bagare i det lokala bageriet. Också mycket lärorikt.

Eller så kanske det behövs en informatör om klimat och miljö. En som liksom skapar en marknad för miljömärkning. Vad vet de om klimatförändringar? Är det någon skillnad på medvetenheten i Sverige och i Australien. Hur ser skillnaden ut och varför är det skillnad? Vad vill regeringen i Australien? Är det skillnad från den gamla regeringen? Och hur ser i så fall det politiska trycket ut för förändring nu? Det som också behöver göras i så fall är att kartlägga de miljömärken som eventuellt finns. Så som jag kommer ihåg så finns inte en enda miljömärkning i butiken där vi brukar handla. Kan det verkligen stämma?! Kanske bara så att jag inte kollar lika noga när jag är där.

Man kanske kan jobba inom förnybarengeriområdet. Australien har planerat att öka sin mängd förnybar energi nu. Det bådar gott. Både för miljön och för mina möjligheter att hitta jobb inom den sektorn.

Man kanske kan vara föregångare när det gäller att isolera hus och göra dem mer komfortabla. Sätta solvärme på taket osv. Det är inte så att det är okänd teknik down under. Bara kanske lite sparsamt använt.


Men jösse bagare. Jag kanske låter lite väl pretantiös här nu. Kanske bara ska åka dit. Och liksom go with the flow. Och se var man kan göra nåt. Om jag sätter upp för stora mål blir jag ju bara besviken när det inte är som här. En sak i taget alltså. Så måste det vara. Men tankarna är spännande! Och tål att tänkas på!

2 kommentarer:

Den tjocke konsulten sa...

Jag som gillade Midnight Oil på 80-talet tycker det är coolt att de har Peter Garrett som miljöminister. Exakt vad han åstadkommit vet jag dock inte :)

AUS är så stort att vad som kan och behöver göras antagligen varierar stort med i vilken del man bor.

Flisa sa...

Har missat både Midnight oil och förstår inte det coola i Peter Garrett. Men upplys mig gärna!

Såklart att det spelar roll var i Aus man är. Stad vs landsbygd tex. bara en sån sak. Jag försöker inte på något sätt att analysera ett helt land som jag bara besökt några gånger. Jag känner ju dessutom bara omkring 20 personer där, så att på det försöka säga nåt om 20 miljoner människor är ju omöjligt. Men nyfiken blir jag!