torsdag, oktober 08, 2009

Varför ska jag komma ihåg allt?

Jag är inte så bra på att minnas saker. Och jag är inte heller så bra på att låta bli att slarva bort lappar och sånt. Nu har jag tex slarvat bort mitt vaccinationskort. Eller ja, det är rätt längesen. Sisådär 5 år sen kanske. 2005 eller möjligtvis 2006 skulle jag göra några kompliteringssprutor till allt det vaccin jag tog innan jag åkte till Afrika 2004. Då var också mitt vaccinationskort borta, men jag lyckades ta reda på allt jag behövde veta genom att ringa de kliniker jag ändå mindes att jag varit på och de hade kvar lite dokumentation.

Nu försökte jag göra samma sak. Men då har de inte kvar dokumentationen. Men åh! Menar de att jag alltså måste minnas saker. Och hålla reda på apiga små lappar?!

Så nu måste jag fundera ut vad jag tror jag tagit. Och om jag skriver det här, så är det svårare att slarva bort. Tror jag. Så alla som är fullständigt ointresserade av vad jag är vaccinerad mot kan titta bort nu. Eller så kan ni titta på denna bild (medan ni funderar på var ni själva lagt era vaccinationskort):

Jungfraujoch, Switzerland.




Vaccinationer som fortfarande finns i Lisas minne:

Japansk emfysalit (3 sprutor) - ger skydd i ett år, ingen fara att glömma alltså!

Rabies (flera sprutor - minns inte om jag tagit alla jag ska) Osäker på hur länge denna vaccination är up to date - resten av livet?

Hepatit (tror jag tagit de jag ska) - osäker på hur länge denna är aktuell också?

Ev att jag tog en stelkrampsspruta också. Om inte, så kanske jag borde göra det?

Tyfoid? Ja kanske...? Men eftersom skyddet av ett sånt vaccin bara räcker 1-3 år så behöver jag ju inte tänka på det längre. 5 år sen jag vaccinerade ju!

Gula febern - ja! Räcker i 10 år. Men det är rätt meningslöst, eftersom man måste ha papper på att man tagit den för en del länder. Så skulle jag råka åka dit får jag ta om det ändå.

Så läget är nog lugnt. Det enda jag nu funderar på, bör man vaccinera sig mot tuberkulos? Alltså som substitut till att jag inte kan vaccinera mig mot svininfluensa liksom. Kanske man gör en större insats för världen om man vaccinerar sig mot tuberkulos?

Inga kommentarer: